Visual merchandising

Wanneer een Visual merchandiser uitlegt wat hij doet, zal hij vaak de reactie krijgen: O, etaleur?…. Niets ten nadelen van goede etaleurs maar Visual merchandising is zoveel meer dan dat.

Een goed Visual merchandiser heeft niet alleen oog voor een mooi beeld maar ook de nodige commerciële kennis en achtergrond.

Visual merchandising omvat namelijk alle activiteiten die gericht zijn op het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van een assortiment aan de klant. Een belangrijk onderdeel van visual merchandising is inderdaad het creëren van een etalage met ‘stopkracht’, die er voor zorgt dat mensen de winkel binnengaan. Maar ook: winkelsfeer, indeling van de schappen en routing behoren tot de taken van een VM. De hoofddoelen van visual merchandising zijn het werven van klanten, het stimuleren van de verkoop en het ontwikkelen van een bepaald imago.

Alle taken even op een rijtje:

  • Inrichten van de etalages, showrooms, displays en presentatietafels in winkels
  • Bewaken van het (visuele) imago van de bewuste winkel(keten)
  • Voeren van overleg met onder meer winkelmanagers en verkopers
  • Fungeren als aanspreekpunt als het gaat om de presentatie, etalages en displays
  • Doen van voorstellen omtrent verbeterpunten op het gebied van de presentatie
  • Meedenken over nieuwe concepten en nieuwe presentaties
  • Meewerken aan de opening van nieuwe winkels
  • Bestuderen van trends en bijhouden van ontwikkelingen
  • Eventueel verzorgen van presentaties en trainingen aan verkooppersoneel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *